2023 DE 100ste verjaardag van MG SPORTWAGENS

01 January 2023


2023 DE 100ste VERJAARDAG van MG SPORTWAGENS




2023 - De 100ste verjaardag van M.G. sportwagens
De conventie voor de viering van jubilea begint vanaf de datum waarop de gebeurtenis voor het eerst plaatsvond - en de eerste M.G. sportwagens werden geproduceerd in 1923, dus dit is de datum waarop alles wat M.G. echt begonnen.


Door misverstanden zijn in de loop der jaren ten onrechte andere data zoals 1924, 1925 en zelfs 1928 als uitgangspunt van M.G. Deze fouten zijn gemakkelijk te verklaren, zoals blijkt uit de volgende informatie.


De essentie van de M.G. merk is een echte sportieve auto die een goed uiterlijk, prestaties en betrouwbaarheid combineert. Men kan niet voorbijgaan aan het feit dat het merk Morris, waarvan M.G. producten voortkwamen, werden meer opgemerkt vanwege hun betrouwbaarheid dan vanwege hun sportieve bekwaamheid.


Pas nadat Cecil Kimber in 1921 bij The Morris Garages in Oxford kwam werken, leidde zijn enthousiasme voor de motorsport hem er uiteindelijk toe om ‘hotted up’ Morris-auto's te ontwikkelen. De Morris Garages produceerden een paar Morris-auto's met op maat gemaakte carrosserieën (voornamelijk luxe sedans) en begonnen in 1922 Morris Cowleys te verkopen met carrosserieën die ze de "Chummy Body



Morris Garages Chummies had een kleine carrosserie met vier zitplaatsen, waarbij alle passagiers de bescherming van de motorkap genoten. Er werden meer dan 100 van deze auto's verkocht. Deze auto's werden nooit op de markt gebracht als M.G.'s en hadden geen sportieve pretenties. Kimber paste echter zijn eigen Chummy aan en won in maart 1923 een gouden onderscheiding met de auto in de London to Land’s End Trial.


Het succes van Kimber in dit evenement leidde ertoe dat William Morris een order goedkeurde voor de productie van zes sportieve tweezitters - en dit zouden de allereerste M.G. sportwagens.


Het koetswerk voor deze zes 2-persoons sportwagens werd gemaakt door de firma Charles Raworth & Sons uit Oxford. Het ontwerp van Kimber omvatte verschillende verbeteringen in het rijgedrag en de prestaties, waardoor de auto op het vlakke terrein 100 km / u kon rijden!


De styling van de auto's omvatte verschillende kenmerken die jarenlang iconisch zouden zijn op M.G.'s - vlotte, geveegde vleugels, een schuin aflopende voorruit met driehoekige eindframes en 'maritieme stijl'-luchtventilatoren op de kuip.


Advertenties voor deze M.G.'s verschenen voor het eerst in december 1923, waarin het model de naam ‘The M.G. Super Sports Morris '- met de MG Octagon, zoals afgebeeld.


Deze eerste M.G.'s waren eerder in 1923 beschikbaar voor klanten en de eerste geregistreerde verkoop was in augustus 1923.


De M.G. Octagon - een geschiedenis op zich!


De M.G. octagon verscheen voor het eerst in een advertentie in The Oxford Times van 2 maart 1923 en werd vervolgens in vrijwel elke M.G. advertentie daarna.


Het achthoekige logo is ontworpen door Ted Lee, Cost Accountant bij The Morris Garages. Het uit twee letters bestaande acroniem werd al snel het logo van M.G.


De M.G. Car Company werd opgericht in maart 1928 en toch, bijna ongelooflijk, de M.G. octagon was nooit geregistreerd als handelsmerk! De eerste aanvraag voor de afbeelding als merk werd een maand later, in april 1928, gedaan.


Zelfs toen was de ‘datum van geclaimd eerste gebruik’ onjuist. De datum die op de aanvraag werd vermeld, was 1 mei 1924 (waarschijnlijk afkomstig uit de eerste advertentie die ter beschikking staat), terwijl de achthoek voor het eerst werd gebruikt in maart 1923.


Deze fouten zijn verantwoordelijk voor sommige mensen om te denken dat M.G. begon in 1924, of zelfs in 1928, toen het handelsmerk werd geclaimd.


Verdere verwarring over de MGB's van het Jubileum van 1975


Toen in 1975, onder leiding van British Leyland, M.G. wanhopig om de voorraad MGB GT's te verschuiven, werd een model met de naam ‘Jubilee’ geïntroduceerd. Het managementteam dacht dat de productie van M.G.'s begon in 1925 - dus 1975 was het 50-jarig jubileum. Helaas waren ze twee jaar te laat, maar de fout overtuigde de niet-ingewijden ervan te geloven dat 1925 de begindatum van het merk was.


De viering van het eeuwfeest van 2023.


                                      


De plannen voor een grote M.G. Eeuwfeest dat in 2023 in Engeland wordt gehouden. Alle belangrijke M.Gs. autoclubs zijn erbij betrokken, waaronder de oudste - de M.G. Car Club in Abingdon - en al die clubs zijn het erover eens dat de eerste M.G.'s de Raworth-body Super Sports waren, gebouwd in 1923.


De M.G. Salesmen’s Handbook, uitgegeven in januari 1928, stelt dat "... het M.G. Sportwagens werden voor het eerst geïntroduceerd in 1923… ”.


Cecil Cousins, de rechterhand van Kimber bij M.G., vertelde auteur Wilson McComb dat de eerste auto's die als M.G.'s kunnen worden beschouwd, de Raworth-body Super Sports van 1923 waren.


Dus - daarom zullen de grote vieringen worden gehouden in 2023!


Chris Keevill - Editor, The Early M.G. Maatschappij
www.earlymgsociety.co.uk


Opmerking van de uitgever:


Dit artikel is geschreven door Chris voor de nieuwsbrief van de Classic MG Club in Orlando, Florida en verscheen in de editie van augustus 2020 van zijn nieuwsbrief ‘The Octagon’.


Ik had eerder Glen Moore, redacteur van ‘The Octagon’, aan Chris voorgesteld; Glen zocht opheldering over de vroege M.G. radiator badges. Dit leidde tot een uitwisseling van e-mails over het eeuwfeest van M.G. - wat Chris op zijn beurt ertoe aanzette een artikel te schrijven over waarom het 2023 is.


Het artikel van Chris is een nuttig vervolg op "The 97th International Oliver Arkell day", dat werd gepubliceerd in het oktobernummer (nummer 62). Dit vierde de gelegenheid in 1923 toen een jonge man, John Oliver Arkell, naar Oxford kwam om een auto te kopen bij de Morris Garages-showrooms in Queen Street.


De achternaam Arkell zal bekend zijn bij de Britse West Country-mensen, vooral bierdrinkers, als brouwer gevestigd in Swindon, Wiltshire.


John Arkell, geboren in 1802 in Kempsford, Gloucestershire, begon in 1843 voor het eerst bier te brouwen. tijd. De groep vestigde de gemeenschap van Arkell, maar John zou na drie jaar terugkeren naar Engeland om te trouwen en zich te vestigen in Stratton St Margaret, in de buurt van Swindon in Wiltshire, waar hij op zijn boerderij gerst verbouwde en bier brouwde.


Halverwege de 19e eeuw werd bier dat in pubs werd verkocht ter plaatse gebrouwen, maar ook in privéwoningen. John Arkell zag hier een kans om pubs van bier te voorzien, evenals zijn eigen pub, die hij net had gekocht.


Arkells vooruitziende blik werd rijkelijk beloond met de aankoop van een reeks pubs in de stad Swindon en in steden en dorpen in Gloucestershire en Wiltshire. Dit vereiste een nieuwe stoombrouwerij gebouwd in 1861, die zelf zijn capaciteit bereikte in 1867.


John Arkell leefde niet lang genoeg om de aanhoudende ontluikende uitbreiding van pubs te zien toen hij stierf in 1881. Bij zijn dood werd het bedrijf voortgezet door twee van zijn zonen; Thomas Arkell (overleden 1919, 80 jaar) en James Arkell (overleden 1925 76 jaar oud).


Arkell’s werd in 1927 een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, waarbij alle aandelen in handen waren van de familie - zoals vandaag de dag inderdaad het geval is. Nu aan het roer stonden de zonen van James Arkell, Thomas Noel (later Sir Noel), James Graham en John Oliver Arkell.


Als je de genealogie tot nu toe hebt gevolgd, zul je zien waar John Oliver Arkell ter plaatse kwam.


John Oliver Arkell werd geboren op 28 november 1899. Na zijn opleiding aan het Wellington College trad hij in 1918 in dienst bij de Royal Navy als een speciale toegangscadet, waar hij de rang van luitenant-commandant bereikte. Zijn staat van dienst bij de Royal Navy geeft zijn volledige naam als John Oliver Augustus Arkell. Hij was een fervent filatelist, een Fellow van de Royal Philatelic Society London, en was auteur van een aantal boekjes die betrekking hadden op verschillende aspecten van het verzamelen van postzegels.


Een praktiserend advocaat, tussen zijn dienst bij de Royal Navy in (ik denk dat hij bij het uitbreken van de oorlog naar de marine moet zijn teruggeroepen), hij was niet betrokken bij de dagelijkse leiding van de brouwerij, al was hij wel directeur .


Oliver Arkell stierf in 1977, dus hij was er nog toen Wilson McComb zijn boek The Story of the M.G. Sports Car, voor het eerst gepubliceerd in 1972. De ‘Client Copy’ gegeven aan McComb (exemplaar hieronder), bewaard in het archief van de Early M.G. Society, (vandaar het watermerk), werd geannoteerd door Arkell (zie rechterbovenhoek) en aan McComb gegeven tijdens een ontmoeting tussen de twee.


Merk op dat Arkell de order ondertekende als J. O. A. Arkell.



De vroege M.G. De maatschappij heeft ook een kopie van de ‘Works Copy’ van deze order in haar archief. William Morris beschouwde deze order als de allereerste M.G. en liet het inlijsten en tentoonstellen in zijn biljartkamer op Nuffield Place. De originele ingelijste kopie lijkt nu helaas verduisterd.


De overgebleven exemplaren van de ‘Client’s Copy’ en de ‘Works Copy’ zijn van historisch belang omdat ze de allereerste gedocumenteerde verkoop van een M.G. sportwagen.


Kijkend naar de annotatie van Arkell in de rechterbovenhoek van de ‘Client's copy’, denk ik dat er staat: ‘Mijn eerste auto. Ik geloof dat het de eerste MG was, aangezien de prijs nog niet was vastgesteld (afgerond?) En later naar verluidt £ 350 was. "


Voor degenen die geen exemplaar hebben van McComb's The Story of the M.G. Sports Car, hier is een précis uit de relevante passage van het boek die gebaseerd zou zijn op McComb's ontmoeting met Arkell:


Arkell herinnerde zich de datum van 11 augustus 1923 toen hij vanuit zijn huis in Highworth, Wiltshire naar Oxford reisde om een Morris Chummy [een Morris open tweezitter met een ruimte achterin voor incidentele passagiers] te kopen, toen hij een gele sportwagen opmerkte in het raam van de Queen Street showroom. Hij was erg ingenomen met de kleur "een ongewoon geel, de kleur van goede boter, en het had zwarte vleugels." Kimber was aanwezig en zei dat de prijs £ 300 was, waarop Arkell ermee instemde het te kopen, op basis van het feit dat het niet veel meer was dan een Chummy.


Nadat hij drie dagen later een aanbetaling had betaald, werd Arkell’s Raworth op 16 augustus in Oxford geregistreerd als FC 5855 en op 5 september afgeleverd.


‘Oliver’s Beetle’, zoals zijn vader hem doopte, had geen voorwielremmen of een starter. Toen Arkell vroeg om deze te laten passen, vertelde Kimber hem dat het gewicht de prestatie zou bederven; de auto haalde blijkbaar een keer 60 mph, alleen toen de magdyno instortte onder de spanning.


Kort na de aankoop kreeg Arkell te horen dat de prijs £ 350 had moeten zijn en dit was het cijfer dat in latere advertenties werd vermeld (zie hieronder).


McComb meende dat deze onzekerheid over de prijs suggereerde dat Arkells Raworth de eerste was die aan een particuliere klant werd verkocht.



De eerste geregistreerde advertentie voor Raworth-bodied Super Sports.


De redacteur bedankt voor de hulp van leden van The Early M.G. Society, Chris Keevill, Keith Herkes en Phil Jennings in de samenstelling van dit artikel.